Adult education in Chile: Experiences and expectations of students in regular mode

Authors

  • Oscar Espinoza Díaz Universidad UCINF
  • Javier Loyola Campos Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Dante Castillo Guajardo Universidad Academia de Humanismo Cristiano
  • Luis Eduardo González Harvard University

Abstract

Today we face the ongoing challenge of adapting to the demands of a changing world. In this context, education is fundamental, especially programs for the population over 18 years old who have not completed primary/secondary school, considering negative consequences that incomplete schooling has on adults. In this context, the main objective of this article is to investigate, from a qualitative perspective, the experiences and expectations of students in the main mode of adult education existing in Chile, the regular mode. The results show that the motivations to resume schooling are associated with both practical and personal factors. In addition, among the important factors to stay within this mode are conviviality as well as the support provided by families and teachers.

Keywords:

re-schooling, dropping out, school certification

Author Biographies

Oscar Espinoza Díaz, Universidad UCINF

Doctor en Política, Planificación y Evaluación en Educación de la University of Pittsburgh. Investigador asociado del Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE) y director del Centro de Investigación en Educación (CIE), Universidad UCINF. E-Mail: oespinoza@academia.cl.

Javier Loyola Campos, Pontificia Universidad Católica de Chile

Sociólogo de la Universidad de Chile y Magíster en Ciencia Política de la Pontificia Universidad Católica. Ivestigador asistente del Centro de Investigación en Educación (CIE) de la Universidad UCINF. E-Mail: jloyola@ucinf.cl.

Dante Castillo Guajardo, Universidad Academia de Humanismo Cristiano

Licenciado en Sociología de la Universidad Arcis y Doctor en Educación © de la Universidad Academia de Humanismo Cristiano. Investigador asistente del Centro de Investigación en Educación (CIE) de la Universidad UCINF. E-Mail: dcastillo@ucinf.cl.

Luis Eduardo González, Harvard University

Doctor en Administración y Planificación Educacional de Harvard University. Director del área de Política y Gestión del Centro Universitario de Desarrollo (CINDA). E-Mail: lgonzalez@cinda.cl.