Lonko Kilapán en «La parte de Amalfitano» de 2666

Authors

  • Hans Frex Universidad de Valparaíso

Abstract

Amalfitano’s fascination for Kilapán relies on the operation which he combines the mythic with the historical on the level of language, linking three genocides: the Mapuche, that of the Chilean dictatorship and the genofemicide in Santa Teresa. By making the mask and betrayal a central rhetorical element of his work, Kilapán would be not just an author at the service of power that asserts the Aryan ascendancy of the Mapuche people, but the canonical author of the post-dictatorship.

Keywords:

Bolaño, Kilapán, name, race, telepathia, canon

Author Biography

Hans Frex, Universidad de Valparaíso

Profesor de Filosofía, titulado por la Universidad de Valparaíso. Magíster en Artes, Mención en Teoría e Historia del Arte por la Universidad de Chile. Aceptado en la University of Texas at Austin para el estudio doctoral en Iberian and Latin American Languages and Cultures.
Cuenta con cerca de diez publicaciones en revistas académicas y varias participaciones en congresos y coloquios nacionales e internacionales. Sus intereses son la literatura, la filosofía contemporánea y la estética.