i

Call for papers Revista de Arquitectura N.º 47. 

Ways of looking at architectural sustainability + FREE THEME

 

Deadline for receipt of articles:  September 10, 2024

Guidelines for authors: https://dearquitectura.uchile.cl/index.php/RA/about/submissions

The CAAM, veleid mirror of the house in Oropesa. Dislodgement of ideas in F.J. Sáenz de Oíza

Authors

Abstract

To Know the origin of a project implies know the landscape to which it belongs, knowing the causes and sources that have motivated it.This landscape is a complex landscape, built over time and that becomes visible at every opportunity to build a project. In this context, the mental space, own space, the referential world and how much of that world we allow to become visible, constitutes an inexorable operator in the action of projecting.  The project as a still photo, as a mental artifact, as proof of the persistence of the idea of an author's work. Comparison between the two projects; a family shelter in Oropesa (Toledo) and a museum (Las Palmas de Gran Canaria), allows us to show not so much the reproduction of one design within another, but the displacement of the architect's thinking, able to respond to a program and some needs different from the original ones. The case study is presened the idea of copy, not as the simplest path in principle, but as a review of an origin where, despite the change in program, it continues to collect an essence linked to living.

Keywords:

CAAM, copy, idea, Oíza, process

References

De Lozar de la Viña, M. (2014). La cabaña vertical. Un proyecto inacabado para una casa en Oropesa, España. Sáenz de Oíza, c. 1967-1977. Arquitectura Revista, 10(2), 91-104. https:// doi.org/10.4013/arq.2014.102.05

Ferraz-Leite Ludzik, A. (2017). Las lecturas de Oíza. Diseño Editorial.

García Barba, F. (1990). Centro Atlántico de Arte Moderno. Las Palmas de Gran Canaria (Premio Oraá de Arquitectura 1988-1989). Dos fachadas para la ciudad histórica. Basa, (12), 68-83.

López-Bahut, E. (2018). Vaciar para habitar en la ciudad collage: una estrategia proyectual de Saénz de Oíza. ZARCHJournal of interdisciplinary studies in Architecture and Urbanism, (10), 152-165. https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2018102938

López-Pelaez Martínez, J.M. (2007). La Casa de Oíza. En Maestros cercanos (pp. 136-155). Fundación Caja de Arquitectos.

Martín Hernández, M. J. (1997). Sobre la arquitectura del CAAM de Sáenz de Oíza. En A. Cabrera Kñallinsky, I. Torres Quevedo, Á. Siza Vieira, L. Fernández-Galiano, A. Capitel, J. M. Hernández León, M. J. Martín Hernández y D. Ashton (Eds.), Sáenz de Oíza. Centro Atlántico de Arte Moderno(pp. 73-82). Cabildo de Gran Canaria; Centro Atlántico de Arte Moderno; Colegio Oficial de Arquitectos de Canarias.

Pallasmaa, J. (2016). Habitar. Gustavo Gilli. Rembrandt. (1634). Autorretrato [Pintura]. The LEIDEN Collection.

Sáenz de Oíza, F.J. (1985). Memoria. Revista Arquitectura, (257), 19-21.

Sáenz de Oíza, F.J. (1992). Conferencia en la ETS de Arquitectura de Madrid Salón de Actos [Video]. ETSAM-COAM.

Sáenz de Oíza, F. J. (1993). La arquitectura: hablando con F.J. Sáenz de Oíza. Acento.

Sáenz Guerra, J. y Alberdi Jiménez, R. (1996). Francisco Javier Sáenz de Oíza, arquitecto. Pronaos.

Scott Cohen, P. (2004). Circulatory Anomalies. OZ, 26. https://doi.org/10.4148/2378-5853.1411

Siza Vieira, Á. (1997). La selección del Proyecto. En A. Cabrera Kñallinsky, I. Torres Quevedo, Á. Siza Vieira, L. Fernández-Galiano, A. Capitel, J. M. Hernández León, M. J. Martín Hernández y D. Ashton (Eds.), Sáenz de Oíza. Centro Atlántico de Arte Moderno (pp. 73-82). Cabildo de Gran Canaria; Centro Atlántico de Arte Moderno; Colegio Oficial de Arquitectos de Canarias.

Sobejano García, E. (1989). La jaula y la corona. El Centro Atlántico de Las Palmas de Sáenz de Oíza. Revista Arquitectura, (280), 84-85. https://www.coam.org/es/fundacion/biblioteca/revista-arquitectura-100-anios/etapa-1987-1990/revista-arquitectura-n280-Septiembre-Octubre-1989

Solana, A. (1989). Centro Atlántico de Arte Moderno. Las Palmas. Revista Arquitectura, (280), 86-95. https://www.coam.org/es/fundacion/biblioteca/revista-arquitectura-100-anios/etapa-1987-1990/revista-arquitectura-n280-Septiembre-Octubre-1989

Tuñón, E. (2012). El tiempo que se escapa entre los dedos. Circo.

Valéry, P. (2010). Escritos sobre Leonardo da Vinci. Editorial Antonio Machado Libros.

Vellés Montoya, J. (2018). OÍZA Barcelona. Puente Editores.