Tensions and opportunities of the teaching culture in a context of gender-mixed inclusion. A change to a non-sexist education?

Authors

Abstract

Recent literature and the demands of the feminist movement have shown the need to move towards non-sexist education with a gender perspective at all educational levels. However, more comprehension is still required on how this can affect teachers. This research is a case study conducted in a public Chilean high school in the "Región Metropolitana". The tensions and opportunities that affect the teaching culture due to the recent incorporation of female students into the educational centre were explored. As a conclusion, there are two orientations to advanc toward coeducational projects in the context of gender-mixed inclusion; firstly, the need to have institutional guidelines around action, reflection, and training from a gender perspective, and, secondly, the encouragement of intergenerational dialogues in educational communities.

Keywords:

Teaching Culture, Non-sexist Education, Gender Perspective, Gender-Mixed Inclusion

Author Biographies

Ignacia Palma Salinas, Universidad de Chile

Mg. En Investigación Educativa, Universidad de Bristol, Socióloga, Universidad de Chile. Candidata a Doctora en Sociología, Universidad de Barcelona. Asistente de investigación Centro de Estudios y Desarrollo de Educación Continua para el Magisterio (Saberes Docentes) de la Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad de Chile

Macarena Vargas Torres, Universidad de Chile

Mg. En Estudios de Género y Cultura, Mención Ciencias Sociales, Universidad de Chile, Educadora de Párvulos, Universidad de Chile. Profesional del Centro de Estudios y Desarrollo de Educación Continua para el Magisterio (Saberes Docentes) de la Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad de Chile.

Andrea Carrasco Sáez, Universidad de Chile

Dra. en Ciencias de la Educación, Universidad de Granada, Mg. En Educación, Universidad de Chile, Profesora de Historia y Cs. Sociales, Universidad de Valparaíso. Directora Centro de Estudios y Desarrollo de Educación Continua para el Magisterio (Saberes Docentes) de la Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad de Chile.